Als startende ondernemer ben je van alle markten thuis. Zo ook Jean en Angeline van Rossum van The Barberstation. Toen ze startten met hun bedrijf waren ze overal tegelijk mee bezig. Van boekhouding tot branding, kassa's checken en ‘old school’ herenkapsels ontwerpen. Dat ging hen buitengewoon goed af. Inmiddels staat hun bedrijf met vooralsnog 3 filialen, een eigen academie en een internationaal steeds bekender assortiment barbierproducten als het spreekwoordelijke huis. En het einde is nog lang niet in zicht. De ambities reiken verder: naast Taiwan en Canada komen nu ook Frankrijk en de VS in beeld als potentiële afzetmarkt.
Een dergelijke groei heeft ook andere gevolgen. Overal tegelijk mee bezig zijn wordt steeds tijdrovender. En opeens besef je dat je heel geleidelijk van ondernemer tot manager verworden bent. En dat je niet bezig bent met waar je mee bezig wilt zijn, maar met regelen, leidinggeven, vakantieplanningen, ziekmeldingen etc. En dat kost dan ook nog eens een groot deel van je vrije tijd. Het is een veelvoorkomende valkuil.
Ongeacht het soort bedrijf is het altijd een uitdaging om je niet door de ballast te laten weerhouden van datgene wat je echt wilt doen.
Jean en Angeline betrokken hier Welkom! Succesversnelling bij. Welkom! heeft met Stephanie Dilweg bij The Barberstation onder andere een nieuwe managementstructuur opgezet. Het helpt om een buitenstaander mee te laten kijken. Want je zit er zelf zo bovenop, dat het moeilijk is door de bomen het bos te zien. En de kosten? Dat valt reuze mee. Je huurt iemand in die analyseert, adviseert en helpt implementeren. De handjes komen veelal uit je eigen bedrijf. Dat is nu net de kunst. Dus met inzet van een beperkte hoeveelheid uren kun je binnen afzienbare termijn weer opgelucht ademhalen.
Hoe hebben Jean en Angeline dit ervaren:“Wij waren in zo’n snelle groei terecht gekomen, dat er bijna niet meer tegenaan te werken was. We werkten eigenlijk vanaf ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat en dan 6 of 7 dagen in de week. Om alle ballen in de lucht te houden. Je weet dat je dingen anders moet organiseren, maar je kunt de tijd niet meer vinden om dat verandertraject ook nog eens in te zetten. Dus blijf je alleen maar nog harder rondrennen. Welkom! heeft ons met Stephanie ertoe aangezet om dit verandertraject desondanks in te zetten en met haar extra ‘handen’ er ook voor gezorgd dat we dit daadwerkelijk konden uitvoeren. Stephanie hield ons bij de les en zorgde ervoor dat we ons niet alleen maar door de waan van de dag lieten leiden. Ons werk is hierdoor niet alleen beter te behapstukken, maar ook een stuk leuker geworden. Wij komen nu weer toe aan het ondernemen en medewerkers zijn blij met de nieuwe uitdaging door meer verantwoordelijkheid. Een win-win situatie dus!”
Kennisoverdracht aan shopmanagers in de shop op station Nijmegen
Ook graag baas in eigen bedrijf? Neem vooral contact op!
Interesse? Bel Marylou | 06 1539 3997 of Kim | 06 1350 6101